Amsterdam: 13:16, Tokyo: 22:16

Kyoto (5)

Donderdag ging mijn laatste dag in Kyoto worden. Omdat ik al veel dingen gezien heb en ik best moe was heb ik niet veel uitgevoerd. s'Morgens ben ik naar het Nijojo kasteel geweest. Echt een kasteel kon je het niet noemen maar het zag er wel leuk uit. Binnen in het kasteel had je veel schilderingen op de traditionele schuifdeuren wat er wel leuk uitzag.

Het was ondertussen echt vreselijk warm geworden. Zo warm dat het eigenlijk niet meer leuk was om iets te gaan doen. In Japan komt de zon 90% van de tijd recht van boven dus shaduw vind je ook nergens en als er schaduw is kun je nergens zitten want bankjes zijn ook zeldzaam.

Ik heb mij een weg gebaant naar het Imperial park en ben daar op een bankje gaan zitten naast een Ier. Daar heb ik een hele tijd mee gepraat. Hij werkte blijkbaar al 8 jaar in Korea en was nu in Japan om een vriend te bezoeken of iets dergelijks.

Daarna ben ik langzaam aan naar het Imperial Palace gelopen. Daar aangekomen moest je eerst toegang aanvragen om binnen te mogen dus ik mocht mijn paspoort weer eens laten zien. Ik heb geen idee waarom maar goed. Je kon niet echt vrij rond lopen en je moest een tour volgen maar het was wel eens leuk om ook eens wat meer achtergrond informatie te krijgen.

Na de tour was ik echt helemaal aangebakken door het warme weer dus ik ben in een het park aan een picknick tafel gaan zitten heb muziek opgezet en ben daar wat doelloos voor me uit gaan staren tot een uur of 4 / 5. Toen werd het alweer een stuk aangenamer gelukkig.

In de avond ben ik wat vroeger naar bed gegaan omdat ik de volgende morgen vroeg op wou staan want ik wou naar Himeji en Hiroshima.

8 Jun 2007 14:23 door Roy, 0 reactie(s)

Nara

Woensdag morgen ben ik lekker vroeg opgestaan want ik wou naar Nara toe. Nara is zo'n 45 min met de trein van Kyoto en ik wou er toch wel op tijd zijn om zo veel mogelijk te zien en om de massa Japanners voor te blijven. Dit is uiteindelijk niet gelukt maar goed ^_^ .

Op het station aangekomen ben ik eerst naar de Kofukuji tempel gelopen welke zich zowat direct naast het station bevind. Naast de tempel stond ook nog een pagoda. Een pagoda is een soort toren met een aantal verschillende daken. Zie google voor plaatjes of wacht tot volgende week als ik tijd heb om mijn foto's te updaten.

Daarna ben ik naar de Sarusawano-ike vijver gelopen maar dat was niet zo speciaal. Vervolgens ben ik naar de Todaiji tempel gelopen. Dit spreek je overigens niet uit als "today" zoals mijn ouders dat deden ^_~ .

De Todaiji tempel zag er werkelijk prachtig uit. Zo'n gigantisch gebouw in een groot open veld. Het leek wel een samurai headquarter of zo. Binnen in de tempel stond een gigantische bronzen boeda en nog een paar andere beelden. Dit is echt iets wat je moet zien als je daar Nara gaat!

Ik moest ook nog een foto maken van wat Japanners zoals dat altijd gaat. Ze bedankte me met "Thank you very much". Toen ik antwoorde ik het Japans met "doitashimashita" kreeg ik gelijk "sugoi!" als reactie wat zoiets betekend als "Cool!", echt grappig.

Vervolgens ben ik door het nara park gelopen langs nog een paar kleinere tempels en herten. Die lopen hier gewoon los rond en lopen echt overal doorheen. Ze steken zo een drukke weg over en je kan ze ook gewoon aaien etc.

Het volgende doel was de Kasuga Taisha shrine. Deze vond ik niet zo bijzonder net als de Shin-yakushiji tempel. Omdat het pas tegen 12 was en ik de grootste dingen al gezien had volgens mijn gids ben ik terug naar het station gelopen naar een informatie punt om te vragen of er nog wat te zien was.

Daar aangekomen vroeg ik in het Japans de meid die daar werkte Engels sprak. Ze vinden het overigens echt altijd geweldig als je een beetje Japans kan zo ook hier. Metteen vragen of ik Japans aan het leren ben en zo en al snel hadden we een klein gesprekje.

Na uitgelegd te hebben wat ik al gezien had en dat ik geen tempels wou zien zoals ze er allemaal uit zien stuurde ze me naar de Horyuji Tempel. Dit was 12 minuten met de trein van het Nara station.

Op het station in Nara aangekomen moest ik natuurlijk de trein pakken. Ik had geen idee welk spoor ik moest hebben dus met mijn beetje Japans probeer ik de weg te vragen aan wederom een jongere meid die achter het loket zat.

Met een grote smile omdat ik dus ook tegelijkertijd echt moest na denken over wat ik moest zeggen vroeg ik "sumimasen, densha de Horyuji wa nan bansen desu ka". Ik kreeg gelijk een dikke smile terug en ze zei heel rustig "ichi bansen, nijuupun desu" terwijl ze op haar horloge ook nog tegelijkertijd de tijd aangaf voor het geval ik nijuupun niet snapte. spoor 1 over 20 minuten dus ^_^ .

In de trein miste ik het station waardoor ik een station verder er uit gestapt ben. Daar was me het wederom niet geheel duidelijk als ik de volgende trein kon nemen of dat ik de volgende moest hebben. Dus ik vraag dat weer aan een of andere Japanner. "nexto, nexto". De volgende dus.

Zijn trein kwam er aan dus hij sprong de trein in. Uit verveling ging ik op de treinkaart kijken die op het station hong. Na 30 seconden stond die gozer weer langs me en zei weer "nexto". Ondertussen gingen de deuren dicht en vertrok zijn trein De stommerik dacht dat ik het nog niet snapte en wou me helpen en heeft daardoor zijn trein gemist! Hoe grappig is dat ^_^ .

Eenmaal in Horyuji aangekomen moest ik nog 15 tot 20 minuten lopen naar de tempel. Daar aangekomen bleek het echt een gigantisch complex te zijn met alleen maar tempel gebouwen etc. Dit was eigenlijk wat ik van Tojin verwacht had maar dat was net iets minder. Dit hele complex was werkelijk gigantisch en zo prachtig om te zien. Als je naar Nara gaat raad ik iedereen ook zeker aan om hier naar toe te gaan.

Ik was overigens zo'n beetje de enige tourist tussen allemaal school kinderen. Ik heb nog ergens even met een Korean gebabbelt en vervolgens heb ik het gehele complex door gelopen.

Al die kleine kinderen met hun gele mutjes lopen echt constant "hello, hello" tegen je te roepen. In het begin zeg je hallo terug. Later word dat saai dus dan ga je wat anders verzinnen. "konnichiwa! O-genki desu ka" (goeiedag hoe gaat het?). En toen kreeg ik in een keer in koor het antwoord "hai, genki desu!". Ik heb me daar later echt nog mee krom gelachen hoe ze dat allemaal tegelijk zeiden :D . Overigens was het zo dat hun lerares nog geen 30 seconden daarna langs me stond en vroeg waar ik vandaan kwam. Zoals ik al eerder zei Japanners vinden het echt geweldig als ze een buitenlander Japans horen spreken.

Op een gegeven moment gaan die koters wel echt je nek uit komen want ze blijven bezig en volgensmij maken ze je echt vreselijk belachelijk elke keer maar omdat je geen Japans verstaat weet je dat niet zeker.

Overigens is het wel vervelend als de Japanners Engels kunnen in een restaurant etc. Omdat jij een buitenlander bent ben je hier automatisch een tourist en versta je geen Japans. En natuurlijk willen ze hun Engels verbeteren maar hoe moet ik dan ooit mijn Japans kunnen oefenen ~_~ .

Om 5 uur toen alles dicht ging was ik net klaar met alles te zien dus toen ben ik naar huis vertrokken. Nara is echt een prachtige plek die je zeker moet zien :) .

7 Jun 2007 15:05 door Roy, 0 reactie(s)

Kyoto (4)

Omdat ik dus weinig zin meer had in tempels en shrines heb ik maar besloten wat anders te gaan doen. In Kyoto zelf is eigenlijk niks anders te doen dus toen heb ik maar de trein gepakt naar Inari om daar torii poortjes te gaan bekijken. De weg naar de Fushimiinari-taisya shrine bestaat uit een pad dat de berg op loopt en deze is min of meer overdekt met honderden zo niet duizenden torii's.

Het was wel appart om door zo veel poortjes te lopen en het zag er wel leuk uit. Op een gegeven moment had je vanuit de berg ook nog een prachtig uitzicht over de stad wat wel tof was. Het enige puntje van kritiek was dat de torii's nogal slecht onderhouden werden zoals dat met wel meer dingen is in Japan. Sommige moeten opnieuw geverfd worden, andere hebben gigantische gaten of zijn simpelweg aan het wegrotten.

Om een uur of 1 was ik weer terug bij het station. In Kyoto aangekomen heb ik de bus gepakt naar de Kinkakuji tempel (gouden pavaljoen). De tempel zag er mooi uit en het was er dan ook behoorlijk druk. Ik heb een aantal goeie foto's gemaakt en ben toen weer verder gegaan want iets anders als alleen dit huisje was er niet te zien. Nou ja er was wel iets maar echt interresant was het niet.

De volgende stop was in iedergeval de Ryoanji tempel. Deze bevat zo'n beetje de bekendste zen tuin ter wereld. Ik heb er eeen tijdje naar zitten kijken ik moet toch wel zeggen dat het iets speciaals is. Het is heel simplistisch maar toch is het wel aantrekkelijk op een of andere manier.

Omdat het alweer wat later begon te worden ben ik naar het zuiden gelopen. Op aanraden van mijn ouders ben ik door het Tojin gebied gelopen. Hier bevonden zich wat groen, grind en tempels. Het was best mooi om daar zo even doorheen te lopen.

Ik ben verder gelopen naar het Hanazono station waar ik de trein terug gepakt heb naar Kyoto. De trein reed door een gebied waarvan ik dacht dat het toch ook typisch Japans was. Beton en ijzer waren de hoofd elementen. Het zag er een beetje industrieel / ghetto achtig uit maar dat was het toch niet. Het lijkt gewoon zo omdat echt alles door elkaar staat. Het is toch wel weer net iets anders als Tokyo wat echt heel modern.

De avond heb ik weer eens gevuld in het manga cafe. Wat anders is er toch niet te doen.

7 Jun 2007 14:23 door Roy, 0 reactie(s)

Kyoto (3)

Dag 3 van mijn Kyoto trip stond in het teken van het Arashiyama gebied. Ik ben met de bus naar een halte gereden welke luisterd naar dezelfde naam.

Vanuit de halte ben ik naar de Tenryuji tempel gelopen. Binnen in deze tempel hadden zich verschillende vogels (soort zwaluwen) gevestigd en deze beesten vlogen constant door de tempel heen wat echt tof was. Tevens heb ik nog een rondje gelopen door de tuin.

Eenmaal buiten heb ik mezelf getrakteerd op een matcha (groene thee) ijsje. en vervolgens ben ik het bamboo bos (sagano) ingelopen.

Dit bos(je) zag er werkelijk prachtig uit. Dit was ook een van de dingen die ik zeker wou zien tijdens mijn verblijf in Japan. Het enige nadeel was dat het juist hier stikte van de (Japanse) touristen. 50 meter verder zie je ze niet meer. Ze komen hier werkelijk allemaal met de taxi / busjes om vervolgens 5 minuten met hun compact / telefoon camera's wat foto's te maken en dan weer verder te gaan naar de volgende attractie.

Ik heb me echt geergerd aan die mensen omdat ze dus echt constant overal doorheen lopen en ik wou juist een paar foto's zonder mensen. Ik heb daarom maar een tijdje gewacht en uiteindelijk was er 30 seconden niemand te zien dus toen heb ik snel wat foto's geschoten. Daarna kwam de volgende taxi er alweer aan...

Ik had mijn foto's dus toen ben ik naar de okochi sanso tuin geweest. Deze was ook erg mooi maar de entreprijs was dan ook wel aardig hoog maar dat was het toch wel waard.

Daarna heb ik mijn route voortgezet naar de Totankoji tempel. Dit was een standaard tempel met als uitzondering dat een groot deel van het terrein een kerkhof was. Toen ik daar was begon ik eigenlijk wel echt schoon genoeg te krijgen van die tempeltjes... Als je er een stuk of 10 gezien hebt heb je ze eigenlijk allemaal gezien op wat grotere / uniekere tempels na.

Ik heb nog 2 andere tempels gezocht maar deze waren ook niet bijzonder. Ik had er genoeg van dus ik ben naar het station vertrokken om weer wat ramen naar binnen te werken. Vervolgens ben ik weer naar het manga cafe vertrokken waar ik 2 uur gespendeerd heb en toen ben ik weer terug gegaan naar mijn kamer.

5 Jun 2007 14:29 door Roy, 0 reactie(s)

Kyoto (2)

Zondag morgen ben ik als eerste om 10 uur naar het Tourist Information Center gegaan om mijn foto's naar mijn externe hardeschijf te kopieren omdat mijn geheugen kaartjes alweer bijna vol zaten na 1 dag... Windowws is hier blijkbaar 10x zo langzaam mee als linux dus ik heb daar een uur mee verspilt.

Daarna heb ik de bus gepakt en ben ik naar de Kiyomizudera tempel geweest. Een van de must see's in Kyoto. De tempel zag er wel leuk uit maar het ging vooral om het uitzicht wat je had over Kyoto. Het was wel indrukwekkend om te zien dat zo'n grote houten tempel zich zomaar even 10 / 15 meter boven de grond bevind.

Vervolgens ben ik door wat traditionele straatjes gelopen waar ik ook nog wat Maiko's gezien heb. Tevens heb ik daar de kodaiji tempel bezocht. Deze zag er ook wel aardig uit. Omdat het al laat begon te worden en ik nog meer wou zien ben ik naar de Chion tempel gelopen om vervolgens verder te gaan naar de chion-in tempel. Deze zag er ook wel leuk uit. Vooral de poort naar de tempel zag er prachtig uit.

Daarna ben ik weer verder gegaan naar de Heian shrine waar ik gister dus die opera gezien. Deze keer had ik de kans om fatsoenlijke foto's te maken. Na genoten te hebben van de het prachtige vuur orange met groene complex ben ik de tuin gaan bezichtigen. De tuin zag er werkelijk prachtig uit! Japanners weten echt wel hoe ze mooie tuinen moeten maken. Vooral tijdens de kersenbloesem en de herfst zien ze er prachtig uit.

Toen ik de tuin helemaal gezien had ben ik weer in de bus gestapt en ik ben er in Gion weer uitgestapt. Hier wou ik wat te eten vinden maar dat bleek toch wel wat lastiger te zijn... Op een gegeven moment lagen er een hele loop restaurants langs een rivier maar deze waren echt veel te duur. Later vond ik een ramen zaak dus daar heb ik maar wat naar binnen gewerkt.
Vervolgens kwam ik nog een manga cafe tegen waar ik mijn foto's van die dag maar weer op mijn HDD gekopieerd heb. De foto's zien er echt prachtig uit naar mijn mening maar daar moeten jullie nog even op wachten...

Vervolgens ben ik weer naar mijn kamer gegaan en ben ik weer in mijn futon gekropen.

5 Jun 2007 14:07 door Roy, 1 reactie(s)