Amsterdam: 03:58, Tokyo: 12:58

Fuji-san

Vrijdag morgen heb ik wat in Ueno rond gelopen om later naar Yoyogi park te gaan om daar nog wat uit te rusten. Om een uur of 4 ben ik naar Higashimatsuyama gegaan om daar snel wat inkopen te doen (chocolade en andere dingen die veel energie geven). Daarna heb ik zijn mijn spullen gewisseld voor de kleren en eten dat Mt. Fuji op moest.

Ik kwam mama-san tegen die natuurlijk erg verbaast was mij nog te zien. Maar zo vriendelijk als ze is trok ze me naar de kantine om me daar wat pudding aan te bieden.

Daarna vertrok ik met een hoop andere mensen richting Mt. Fuji. De weg naar Mt. Fuji was best interresant. Rijden door het Japanse landschap is toch wel wat leuker als het vlakke Nederland. Toen we eenmaal omhoog klommen met naar het 5de station om vanaf daar te starten kwam je van alles tegen. Veel haarspeldbochten en plotselinge mistbanken etc.

Bij het 5de station aangekomen hebben we eerst 30min pauze gehouden om naar de lucht te wennen omdat er minder zuurstof in zit op die hoogte. Daarna zijn we met volle moet begonnen met het beklimmen van de berg.

Na 10 minuten wou de groep echter al pauze houden... Na wat gezeur van mij zijn ze na 2 min weer verder gegaan maar na 15 minuten was het weer zo ver en doorlopen deden ze ook niet. Omdat ik de zonsomkomst wou zien en me erg irriteerde aan de langzamere mensen ben ik met nog 2 of 3 andere maar doorgelopen.

We klommen tijdens de nacht dus een zaklamp was nodig om de weg te vinden. Het beklimmen ging vrij goed aluwel sommige stukken iets zwaarder waren. Wij hebben bij elk van de stations gemiddeld 5 min pauze gehouden en zijn daarna weer vlug verder gegaan.

Na 3.250 meter begin je de ijle lucht toch wel te merken. Je komt minder snel vooruit en je ademt als een gek. Maar ik had eigenlijk meer verwacht dat je echt ademsnood zou krijgen omdat je ook zuurstof bussen kon kopen en zo. Het voelde naar mijn mening meer aan alsof je erg moe was.

Bij het 9de en een na laatste station aangekomen begon de hel. Het begon te regen... Mijn 200 yen regen outfit bleek niet zo geweldig te zijn maar goed. Het was nog een klein stukje naar de top dus dat moest te doen zijn. Tijdens de gehele klim hebben we niet zo veel Japanners gezien maar vanaf het 9de tot het 10de station stikte het er van.

Het was in de rij staan en langzaam aan naar boven lopen. Soms kon je zo 30m voorbij schieten omdat er ruimte was aangezien Japanners zo traag in rijtjes staan / lopen.

Op de berg aangekomen was het koud. Het waaide hard en het regende nog steeds. We zijn snel de hut in gekropen om op te warmen maar daar was het nog steeds niet echt warm en we moesten nog 1 uur wachten voor de zonsopkomst.

Een uur later was het zo ver. Er was totaal GEEN zonsopkomst... Het was bewolkt en het regende. Het gevolg is dat het enige wat je zag was het blauw worden van de lucht. Een grote teleurstelling dus. We hebben nog een uur op de top rond gehangen om te wachten tot de regen op zou houden maar dat deed het niet.

Toen zijn we maar weer naar onder gegaan. De weg naar onder verloopt over stijle hellingen die eigelijk alleen maar zand bevatten. Je kan dus letterlijk naar onder rennen. Dat was wel grappig maar het duurde toch nog verschillende uren voordat we onder waren.

Een gedeeltelijk van de rest van de groep heeft de top overigens maar bereikt. Het andere deel was afgehaakt. Ondanks dat het weer erg slecht was ben ik wel trots dat ik op de top van Mt. Fuji geweest ben. Ik denk echter niet dat ik het snel over zal doen. In Japan hebben ze een gezegde dat iemand die Mt. Fuji niet beklimt stom is en iemand die hem 2x beklimt dat ook is. Daar ben ik het dus wel redelijk mee eens.

Toen iedereen weer bij elkaar was zijn we nog naar een onsen geweest waar we wat uitgerust hebben en wat ervaringen uitgewisselt hebben. Mt. Fuji was toch wel een leuke maar zware ervaring. Het is in iedergeval iets wat ik absoluut niet wou missen.

In de avond heb ik mijn kleren gewassen en mijn Fuji spullen weggeflikkerd in de dormitory. Daarna ben ik terug naar Tokyo gegaan om daar in een goedkoop hotel te overnachten. Ik was erg moe omdat ik dus 24 uur niet geslapen had en ik had de gehele Mt. Fuji beklommen.

De volgende morgen werd ik zonder kramp in mijn benen wakker wat me overigens erg verbaasde. Normaal heb ik na een dag door Tokyo lopen of een andere hike altijd kramp maar deze keer niet.

22 Jul 2007 14:54 door Roy, 2 reactie(s)

Hakone

Gistermorgen heb ik om 6 uur s'morgens het manga cafe verlaten om vervolgens de trein te pakken naar Hakone-yumoto. Hakone is een gebied ten zuid westen van Tokyo, in de buurt van Mt. Fuji. Dit gebied is bekend vanwege de vele vulkanische activiteiten. Er zijn veel heet water bronnen en dus ook onsen!

Eenmaal in Hakone-yumoto aangekomen heb ik de Hakone-tozan line genomen. Dit is een klein bergtreintje van slechts 2 wagons die al zig-zaggent de berg op gaat naar het plaatsje Gora.

Vanuit Gora kun je een kabelbaan nemen die je door een prachtig gebied naar het plaatsje Owakudani brengt. Hier vind je vele heet water bronnen die een hoge concentratie zwavel bevatten. Dit kun je ook wel ruiken... In dit water worden eieren gekookt welke dan een pik zwarte schaal krijgen.

Volgens kun je verder met de kabelbaan naar het Ashi meer. Dit meer kun je oversteken met een van de piraten boten naar de andere kant van het meer varen. Vervolgens heb ik de bus genomen terug naar Hakone-yumoto.

Daar ben ik het TIC binnen gelopen om te vragen wat de beste onsen in de regio is. Omdat het al een uur of 5 was en ik geen zin had om in een capsule te overnachten heb ik maar gelijk gevraagd of ze niet een leuk hotel in de buurt hadden.

Voor 5.000 yen zou ik in een versleten hotel kunnen overnachten of voor 8.000 een nieuwe met eigen bad, wc en een gedeelde onsen. Die keuze was dus snel gemaakt.

Na het inchecken ben ik gaan eten in een lokaal restaurant. Het eten was erg lekker.

Daarna ben ik de onsen in gedoken en daar heb ik wel iets van 2.5 uur rond gehangen. Onsen zijn echt geweldig. Buiten in een heet water bad zitten met water dat rechtstreeks uit een heet water bron komt. De baden zijn vaak gemaakt met echte rotsen of hout. Het is echt een geweldige ervaring.

Na de onsen was ik natuurlijk erg moe en toen ben ik maar snel mijn kamer gaan checken. Geheel in Japanse stijl en van alle gemakken voorzien. Je kon zelfs met een draaiknop het volume van rustgevende muziek bepalen. Die traditioneel Japanse kamers zijn echt geweldig. Het koste misschien iets meer maar dan heb je wel een prachtige luxe kamer.

De volgende morgen ben ik naar de Tenzan onsen gegaan. Dit moest een van de beste in de regio zijn. Helaas zijn de onsen in Hakone een beetje overrated. De onsen die ik in Gunma bezocht had was mooier omdat het groter was en er stond geen muur om het hele complex heen. Je zat daadwerkelijk midden in de natuur.

Daarna ben ik langzaam aan terug naar Tokyo gegaan. Onderweg naar Shinjuku heb ik een hoop lopen e-mailen uit verveling en ik heb natuurlijk geslapen. Ik begin steeds meer op een Japanner te lijken :-/

Omdat ik in Shinjuku zat heb ik maar gelijk een hotel geregeld bij het TIC daar voor mijn laatste 4 nachten. Helaas maakte ze geen reserveringen dus dat mocht ik zelf doen. Omdat mijn Japans niet geweldig is ben ik maar naar het hotel toe gegaan. Het is een kleine kamer zonder enige uitstraling in een gat buiten het centrum van Tokyo. Maar voor de prijs van een capsule hotel kon ik het toch niet laten.

Daarna ben ik naar Ueno gegaan om daar te eten en vervolgens ging ik een slaap plaats zoeken. Manga cafe of een capsule hotel... Het is een combinatie van beiden geworden. Ik ben nu in een manga cafe en 20m verder ligt een capsule hotel. Omdat capsules toch beter slapen als bureau stoelen ga ik daar overnachten.

Morgen avond gaan we richting Mt. Fuji om op zaterdag morgen de zonsopkomst te zien. Ik ben benieuwt hoe dat gaat afgelopen.

Foto's laten helaas nog op zich wachten. Sorry... Misschien dat die pas komen als ik weer in Nederland ben.

19 Jul 2007 14:43 door Roy, 0 reactie(s)

Tokyo Gaijins

Voordat ik het over mijn trip met tokyo gaijins ga hebben wil ik eerst beginnen met vrijdagavond.

Vrijdagavond had ik voor de laatste keer avond eten in de dormitory. Om mama en papa-san te bedanken voor alles heb ik ze wat souveniertjes uit Nederland gegeven. Metteen daarna verdween mama-san. Na 5 minuten kwam ze terug met een fles sake en eeen kopje om de sake in te doen. De fles sake werd op Japanse wijze in een soort zakdoek gewikkeld. Dit vond ik echt geweldig. Mama en papa-san zijn 2 super aardige mensen.

Na de uitwisseling van souveniers heb ik met behulp van Hiro als tolk nog even met ze gepraat. Het verbaasde me hoveel ze wel niet va Nederland wisten. Vooral papa-san wist er veel over te vertellen. De rest van de avond heb ik mijn kamer een beetje opgeruimt en daarna ben ik gaan slapen.

Zaterdag begon met dag met een bezoekje aan de kapper. Dat was ondertussen ook wel weer eens nodig. Daarna ben ik naar Shinjuku gegaan om de mensen bij het Tourist Information Center lastig te vallen met een hoop vragen.

Ik wou zaterdag ook nog met Bernd naar wat museums in Ueno park. Toen ik in Ueno aankwam zat hij echter al in de trein terug naar huis...Vervolgens ben ik ook maar naar huis gegaan. Omdat ik de laatste avond in Higashimatsuyama niet alleen wou spenderen heb ik wat andere studenten opgetrommelt om naar een izakaya te gaan. Alle Izakaya's zaten vol dus we moesten eerst nog een half uur wachten voordat er genoeg plaats was voor 7 man.

Vervolgens hebben we een gigantische hoeveelheid eten besteld en dit naar binnen gewerkt onder het genot van een drankje. Het was een erg gezellige avond en een mooie afsluiting van mijn verblijf in Higashimatsuyama.

Zondag moest ik er erg vroeg uit want ik ging een trip maken met Tokyo Gaijins. Nadat ik mijn bagage in de storageroom gedumpt had en mijn sleutel en een bedankbriefje aan de deur van mama en papa-san gehangen had ben ik opweg gegaan naar Shinjuku.

In Shinjuku stond de bus te wachten om ons naar Minakami te brengen. Omdat er amper verkeer was kwamen we te vroeg aan. Dit was echter een mooie gelegenheid om elkaar te leren kennen.

Daarna was het tijd voor Canyoning! Eerst mochten we een wetsuit aantrekken en vervolgens maakte we een bus tochtje van 5 min. Na nog eens 30 minuten gelopen te hebben kwamen we aan bij het startpunt.

Vervolgens zijn we al glijdend en zwemmend naar onder gegaan met verschillende stroomversnellingen en watervallen.

Er was een hele lange en snelle versnelling die echt erg tof was. Daar ben ik zeker een keer of 4 vanaf gegaan. Nadat we klaar waren met canyoning zijn we naar de cabin gegaan waar we zouden overnachten.

Op de 1ste verdieping was een grote open ruimte waar we op futons zouden gaan slapen. Nadat we de futons opgemaakt hadden zijn we gaan eten en drinken. Toen iedereen vol zat zijn we met een bus terug naar de canyoning plaats gegaan om daar verder feest te vieren. Rond een uur of half 12 waren we terug en na nog wat gebabbelt te hebben zijn we gaan slapen.

De volgende morgen was het tijd voor hiking! Het weer was goed en de klim naar de top voorliep voorspoedig. Het uitzicht in de bergen was werkelijk prachtig. Eenmaal op de top hebben we wat gegeten en daarna hebben we dezelfde route terug genomen.

Eenmaal onder had iedereen wel zin om naar een onsen te gaan. Gelukkig lag er in de buurt een van de beste onsen in Japan dus daar moesten we naar toe!

De entre van de onsen stond vol met allerlei troep maar daarna was het werkelijk prachtig. Het is een outdoor onsen midden in de natuur. Aan bedie kanten van de rivier liggen mixed onsen waar zowel mannen als vrouwen dus van het hete bron water genieten. Het zag er werkelijk ongeloofelijk mooi uit en dit was ook een van de dingen die ik zeker wou zien tijdens mijn verblijf in Japan.

Na een dik uur was het helaas alweer tijd om dit kleine paradijs te verlaten. Na nog even snel (illegaal) wat foto's gemaakt te hebben werd de bus gepakt naar Shinjuku.

Onderweg zijn we nog even gestopt om een plas pauze te nemen en wat eten in te kopen. Hier trof ik ook een automaat aan waar je friet, octopusballen, en meer van die ongein uit kon halen. Het was echt net een frisdrank automaat maar dan met een magnetron er in...

Eenmaal terug in Shinjuku heb ik afscheid genomen van iedereen en ben ik naar Ikebukuro vertrokken om daar in hetzelfde hotel te verblijven als mijn ouders overnacht hadden. Helaas werd ik met een zowat 2x zo hoge prijs geconfronteerd dus dat is ook gelijk de laatste keer dat ik daar overnacht.

Op de tv waren beelden te zien van een best zware aardbeving die maandag had plaatsgevonden terwijl wij aan het hiken waren. Sommige hadden hem gevoelt maar ik niet. Er waren vele huizen verwoest en complete stukken weg waren onbegaanbaar geworden. In de grond zaten grote scheuren etc. Er was zelfs een 0.5m hoge tsunami. Het is best indrukwekkend hoe sterk de natuur is.

De afgelopen zondag en maanden waren een geweldige ervaring die het geld meer dan waard was.

Vandaag heb ik een hotel in Korea geboekt voor 1 nacht. Kosten: 9000 yen (55 euro). Ik heb dus maar 1 nacht geboekt en daarna zoek ik wel een goedkopere youth hostel of zo... Stelletje afzetters :( .

Nu zit ik in Shinjuku midden in Kabukicho (het red light district) in een manga cafe. Waarom zit ik hier? Het is nog geen 5 min van Shinjuku station en vandaaruit wil ik morgen naar Hakone. Nu moet ik echter wel snel gaan slapen anders ben ik morgen veel te moe.

17 Jul 2007 18:53 door Roy, 1 reactie(s)

Afgelopen dagen

Woensdag heb ik mijn kamer opgeruimt (alweer) en al spullen klaar gelegd om naar Nederland te sturen. Tegen een uur of 3 heb ik een aantal foto's gemaakt van de dormitory hier en daarna heb ik ook nog wat foto's gemaakt van mijn dagelijkse weg naar het station. Volgens heb ik de trein naar Ikebukuro gepakt om daar wat doelloos rond te lopen en daarna weer naar huis te gaan.

Donderdag heb ik nog meer opgeruimt en gewassen en zo. Ik had een advertentie gemaakt dat mensen gratis mijn rotzooi op konden halen. Om 6 uur stond Fumi al gelijk voor mij deur en hij nam mijn laptopspeakers, ramenkom en wat ramen mee. Ik ben nog wat meer troep kwijt geraakt maar ik heb nog steeds een hoop over. Dat zal allemaal wel enkeltje prullenbak gaan of ik moet het ergens bij een dakloze dumpen.

Ik kan me niet herinneren dat ik verder nog iets interresants gedaan heb die dag dus dat zal ook wel niet gebeurd zijn.

Vandaag heb ik mijn pakketje op de post gedaan. Nog wat laatste inkopen voor mijn 2 daagse canyoning / hiking trip en het beklimmen van Mt. Fuji. Toen ik thuis kwam had ik echter een mail in mijn mailbox dat de 2 daagse trip misschien niet door gaat omdat er een orkaan aan komt... Hetzelfde geld voor mijn paragliding tochtje... Er is maar 30% kans dat we kunnen vliegen dus ik zie het somber in.

Na het versturen van mijn pakketje wou ik naar Shinjuku om bij het tourist information center wat dingen te regelen. Helaas voor mij was er een "ongeluk" gebeurd met de trein en dus zat ik vast in Kasuminaseki. De TIC's sluiten om 5 uur en dat ging ik nooit meer redden dus toen wou ik weer terug.

Nu komt het enige stomme... In Nederland sturen ze een trein terug naar waar die vandaan kwam als het echt vast staat. Hier wacht de trein vrolijk tot hij weer door kan. Oftewel de route is in 2 wegen geblokkeerd... Nu zijn de problemen wel binnen 30 min opgelost of zo maar dan nog. Dan doen ze dat toch in iedergeval beter in Nederland...

Ik heb op een bankje zitten wachten terwijl ik wat e-mails aan het sturen was naar Bernd. Na een tijdje komt er een mooie meid langs me zitten en die begint vrolijk te praten met mij O_O . Ze kon behoorlijk goed Engels en nou bleek ze ook nog eens in Higashimatsuyama te wonen! Ze vroeg zelfs naar mijn e-mail adres dus die heeft ze nu ook ^_^ . Waarom gebeurd zoiets nu net 2 weken voordat ik vertrek :( .

13 Jul 2007 11:34 door Roy, 1 reactie(s)

Kawagoe & Ueno

Gister ben ik naar Kawagoe gegaan. Kawagoe staat er bekend om dat ze wat gebouwen hebben die nog uit de edo periode stammen. Deze vind je bijna niet in Tokyo omdat Tokyo net als vele andere steden platgegooit is in de 2de wereld oorlog.

Het was erg heet en de zon brande fel dus dat was wel afzien helaas. De gebouwen zagen er wel leuk uit al waren het er natuurlijk niet zo heel veel. Het bekendste gebouw is een toren. Deze zie je dan ook overal terug als je zoekt naar Kawagoe.

Na de edo gebouwen leide de route me langs wat tempels. Ik heb eigenlijk al meer als genoeg tempels gezien dus ik heb er niet veel aandacht aan besteed ^_^ . Omdat er verder niet zo heel veel te doen is in Kawagoe heb ik tegen het einde van de middag de trein naar huis gepakt en heb daar nog wat gegeten.

Vervolgens heb ik mijn reis naar Zuid-Korea gepland. Ik zal van 22 t/m 26 juli in Seoul verblijven. Ik heb wel nog geen hotel maar dat komt wel goed. De 26ste kom ik rond de middag weer aan in Tokyo. Dat komt mooi uit want s'avonds is er een hanabi!

Hanabi is het Japanse woord voor het bekijken van vuurwerk. Dit word lekker traditioneel gedaan omdat de meeste mensen Yukata dragen. Yukata zijn de zomer kimono's. Deze worden gedragen door zowel mamnen als vrouwen. Ik heb wat filmpjes gezien op youtube en het vuurwerk ziet er echt groot uit. Niet dat zielige gedoe wat we bij ons hebben maar echt vuurwerk! Klik hier om een idee te krijgen. Over het algemeen gaat het ook vrolijk een uurtje door. Misschien dat ik me nog een degelijker statief aan moet schaffen voor die tijd.

Vandaag ben ik naar Ueno park gegaan om daar het science museum te bezoeken. Een mooi museum met allerei grappige dingen, veel natuur ook. Het is wel grappig om te zien wat voor ranzige beesten er wel niet op deze wereld rondlopen.

Na het museum ben ik naar Wakaba gereden met de trein. Daar had ik samen met Bernd afgesproken om naar de bioscoop te gaan. Eerst hebben we nog wat gegeten bij de Mac en daarna zijn we dai hado yon (Die Hard 4) gaan kijken. De zaal was bijna helemaal leeg wat ik wel vreemd vond.

De film zelf was wel goed. Het is wat anders als de andere delen. Deze is veel op computer dingen en hacken gebaseerd wat ik opzich wel interresant vond als ICT-er. Natuurlijk is het allemaal fictie maar goed ^_^ . De actie in de eind scenes was natuurlijk weer veel te over de top zoals dat de laatste 2 jaar altijd zo is met Hollywood films.

Het was een mooie film en ik heb me wel geamuseerd. Na nog wat gepraat te hebben op het station zijn we naar huis gegaan.

10 Jul 2007 17:56 door Roy, 1 reactie(s)