Amsterdam: 14:00, Tokyo: 23:00

Dag 3

Vanmorgen opgestaan met een Westers ontbijt wat betekend dat er boterhammen en jam klaar lag. Gelukkig weer een degelijk ontbijt, morgen is 't weer Japans... Op 't werk was 't een beetje 't zelfde als gister. Behalve de reis er naar toe omdat ik er te laat achter kwam dat we al in Shiki waren dus ik mocht bij 't volgende station weer in een andere trein stappen terug naar Shiki.

Als middag eten had ik tempura als ik me niet vergis. Tempura is een scampi van rond de 10 cm gok ik, die gefrituurt is met een heerlijke dikke korst. Deze kun je dan gewoon compleet op eten volgens mij aluwel ik de staart heb laten liggen omdat deze toch wel erg hard was. Het was echt heel erg lekker. Verder zat er nog wat krokante dingen bij waarvan ik niet zeker weet wat 't geweest is maar dat was ook lekker. En natuurlijk nog een hoop rijst en soep. Naja soep, water met een smaakje en wat stukjes ommelet er in.

s'Avonds heb ik niet zo veel gegeten, rijst, soep en nog iets wat ik alweer vergeten ben... Daarna heb ik nog gezellig met wat andere studenten gebabbelt en nu zit ik weer op mijn kamer achter mijn laptop om zo dadelijk te gaan slapen.

31 Jan 2007 15:03 door Roy, 4 reactie(s)

Werk

Laat ik eerst verder gaan met gister avond. Gister avond heb ik hier bij de dormitory Japans gegeten en 't smaakte best goed. Miso soep, rijst en wat varkensvlees geloof ik. Daarna ben ik gaan slapen en om een uur of 1 werd ik weer wakker (lang leven de jetlag). Op een gegeven moment heb ik half verder geslapen tot s'morgens vroeg.

Als ontbijt had ik een Japans ontbijt wat me toch wel wat minder beviel. Dingen die niet lekker zijn en rijst in de morgen is ook niet alles. Maar van wat ik gehoord heb wisselen ze hier om de dag. De ene dag westers ontbijt de andere dag Japans. Ik ben benieuwt wat we morgen gaan krijgen.

Om 9 uur mocht ik met een Japanner naar de afdeling personeelszaken om nog een paar zaken af te handen. Daarna zijn we naar het station gelopen om een trein kaart te kopen voor 6 maanden om vervolgens met de trein naar het werk te gaan.

Daar aangekomen heb ik een korte rondleiding gehad en daarna mocht ik wachten op de manager die nog niet aanwezig was. Vervolgens heb ik een korte introductie gekregen en werdt ik aan mijn begeleider voorgesteld. Deze heeft me toen meer in detail dingen duidelijk proberen te maken. Het komt er op neer dat ik een programma mag maken in Java Server Pages waar een vorige student aan begonnen is. Vervolgens heb ik nog wat code mogen bestuderen om een idee te krijgen hoe 't werkt.

Op de terug weg moest ik even zoeken welke trein ik nu moest hebben omdat er eentje halverwege 't traject de foute kant op gaat. Na een sec of 20 begint er ineens een geintreseerde Japanner tegen me te lullen. Met mijn paar woorden Japans had ik hem duidelijk gemaakt dat ik zeer weinig Japans spreek. Vervolgens ging hij met gebrekkig Engels verder.

Samen stapte we in de trein (die overigens in de spits om de 3 / 4 min rijd). In de trein vroeg hij vrolijk verder waar ik vandaan kwam en hoelang ik al hier was etc. Hij kende zelfs onze koningin bij naam! Alleen toen kwam hij er achter dat hij de lokale trein had moeten pakken en niet de expres trein (stoptrein, intercity). Dus op 't volgende station stapte hij weer uit.

Eenmaal terug in de dormitory ben ik gaan eten wat deze keer ook wel smaakte. Blijkbaar is het avond eten stukken beter als het ontbijt.

Verder ben ik er nog achter gekomen dat de Japanse overheid zuinige auto's stimuleert (max 600cc). Dit is ook de reden waarom je in Japan zo belachelijk veel van die klein lichte autotjes rond ziet rijden. De eerste Nissan Skyline heb ik trouwens ook al gezien ^_^ .

Maar goed ik ga even wat te drinken uit de automaat halen en misschien dat ik buiten nog een rondje ga maken met mijn camera en daarna weer vroeg naar bed. Ik ben namelijk nog steeds niet goed uitgerust.

30 Jan 2007 13:13 door Roy, 4 reactie(s)

De reis

Zondag morgen 4:45 ging de wekker. Vandaag is de grote dag. Mijn vlucht loopt van Dusseldorf via Londen naar Tokyo. In Dusseldorf aangekomen kwamen we voor een gesloten check-in en service balie. Na een uur gewacht te hebben kon ik eindelijk in gaat checken. Eenmaal ingecheckt duurde 't nog zeker een uur voordat ik door security moest. Attans dat dacht ik... Tot het mededelingen bord aan gaf dat de vlucht een uur eerder vertrok.

Op dat moment heb ik snel afscheid moeten nemen van mijn ouders, broertje en zijn vriendin. Vervolgens was het vlug door security en paspoort controle om er vervolgens achter te komen dat het vliegtuig niet eerder vertrok maar een uur later... Met de tranen nog in men ogen ben ik bij de gate maar op een bankje gaan zitten tot mijn naam werdt omgeroepen. Ik moest me komen melden bij de ticketservicebalie. Dat betekende dat ik weer helemaal terug moest naar de hoofdhal.

Daar aangekomen bleek dat ik mijn aansluitende vlucht naar Tokyo niet meer zou kunnen halen. Omdat ik met een ander vliegtuig ging vliegen van Londen naar Tokyo moest ik mijn koffer op gaan halen om vervolgens opnieuw in te checken voor dezelfde vlucht van Dussedorf naar Londen en voor een vlucht later naar Tokyo.

Tijdens het ophalen van mijn koffer kwam ik er achter dat ik niet als enige getroffen was. Een dame uit Washington moest ook haar koffer opnieuw ophalen en mocht nu 5 uur in Londen blijven wachten. Mijn ouders, broertje en zijn vriendin waren tegen die tijd alweer naar huis helaas.

Ik heb de vertraagde vlucht naar Londen genomen en vandaaruit een vlucht later naar Tokyo. De vliegreis was lang en vervelend. Slapen gaat maar moeilijk en het eten is niks maar dat wisten we allemaal al.

In Tokyo aangekomen heb ik een bus kaart gekocht om naar het Crowne Metropolitan Hotel midden in Tokyo. Daarna moest ik nog een belletje plegen maar je kon nergens geldwisselen. Toen heb ik maar ergens een fles water gekocht en met het kleingeld wat ik kreeg gebeld. Door de haast heb ik 't flesje nog laten staan maar goed erg is dat niet.

Maar echt als je in de bus ziet besef je pas hoe op elkaar gepakt de Jappanners leven. Alles is vlak langs elkaar gebouwt met overal wat dunne straatjes er tussen door. Echt prachtig om te zien maar er de weg vinden zal wel vreselijk moeilijk zijn.

Maar goed bij het Hotel moest ik een straat oversteken en vervolgens het Ikebukuro station binnen wandelen. Daar mocht ik een kaartje kopen om naar Higashimatsuyama te reizen. Onder weg kom je het zelfde taffereel tegen als met de bus. Echt prachtig om te zien.

Op het station aangekomen heb ik me wat te drinken gezocht en een belletje gepleegd zodat ik opgehaald zou worden. Ik werdt 10 min. later opgehaald door een Jappaner die ook redelijk Duits en Engels praat. Hij heeft me rondgeleid door de Dormitory (studentenhuis achtig iets) en morgen moet ik hem om 9 uur treffen om samen naar het werk te gaan.

Vervolgens heb ik mijn tas leeggehaald en heb mijn laptop opgestart om te kijken of iemand niet toevallig een onbeveiligd wireless netwerk heeft hangen. En ja hoor! Daar zit ik dus nu even fijn op te internetten. Ik kan zo dadelijk gaan eten en dan ga ik slapen want ik begin toch wel moe te worden.

Ik heb nog maar een paar foto's gemaakt maar ik zal ze zo snel mogelijk proberen te plaatsen.

29 Jan 2007 11:08 door Roy, 11 reactie(s)

Afscheid

In de afgelopen week heb ik afscheid genomen van klasgenoten, vrienden en familie. Morgenvroeg zal ik in het vliegtuig stappen richting Londen om van daar uit naar Tokyo-Narita Airport te vliegen. Vervolgens mag ik nog 2 uur in de bus zitten en een uur met de trein reizen om uiteindelijk aan te komen in de plaats waar mijn kamer gevestigd is. Ik wordt op het station opgehaald door een Japanner en wat me daarna te wachten staat is een grote verrassing.

Dit mijn laatste bericht vanuit Nederland. Zou gauw ik de beschikking heb over internet zal ik vanuit Japan een nieuw bericht plaatsen over hoe mijn eerste dag(en) verlopen zijn.

27 Jan 2007 22:41 door Roy, 2 reactie(s)

Introductie

Ik ga vanaf 29 januari stage lopen bij het Duitse Bosch in Japan. De stage zal 5 maanden duren en ik heb een visum voor 6 maanden dus ik kan nog wat langer in Japan blijven als ik wil. Ik zal hier op deze weblog mijn ervaringen posten die ik op doe in dit unieke land. Ik ben van plan elke paar dagen een update te plaatsen. De foto's die ik maak zullen ook op deze site komen te staan.

Als je wilt weten waar ik exact werk kun je deze placemark downloaden voor Google Earth. Mijn kamer ligt een uurtje reizen hier vandaar. Ik kan de plek waar mijn kamer ligt nog niet exact aanwijzen maar ik weet wel dat deze in de plaats Higashimatsuyama (placemark) zou moeten liggen.

Ik zal waarschijnlijk a.s. zaterdag nog een laatste bericht plaatsen. Daarna zullen jullie moeten wachten tot ik internet heb gevonden in Japan.

22 Jan 2007 22:13 door Roy, 5 reactie(s)