Amsterdam: 12:37, Tokyo: 21:37

Nagano-ken

Voordat jullie beginnen te lezen wil ik even waarschuwen dat dit een gigantisch lang bericht is. Ik heb zoveel indrukken opgedaan in de afgelopen week dat zelfs dit bericht te kort is om alles te beschrijven.

Dag 1: Matsumoto
Maandag morgen stonden Christian en ik om 8:01 op het station in Higashimatsuyama om naar Shinjuku te vertrekken. Daar hadden we met Kristina afgesproken. Omdat Shinjuku nogal een groot station is liepen we elkaar natuurlijk mis maar na een belletje gepleegt te hebben vonden we elkaar dan toch.

Vervolgens hebben we onze bus gezocht en zijn we vertrokken naar Matsumoto. Matsumoto is een van de grotere plaatsen in het Nagano perfecture. Onderweg hebben we van het prachtige uitzicht mogen genieten. Het Japans landschap kenmerkt zich door vlakke gebieden en vervolgens ineens hoge heuvels en bergen. Dit ziet er echt waanzinnig uit.

In Matsumoto zijn we eerst naar het door ons gereserveerde youth hostel gegaan. Het youth hostel zag er behoorlijk brak uit en we moesten om 9 uur binnen zijn anders konden we er niet meer in en om 8:30 moesten we weer buiten staan. Echt super geweldig was dat dus niet maar we hadden teminste een kamer voor ons alleen.

Na onze tassen gedumpt te hebben zijn we naar de Asama onsen gegaan welke niet ver van het hostel lag. Eigenlijk wouden we naar het beroemde Matsumoto kasteel gaan maar deze was al bijna gesloten. In de onsen hebben we 2 uur rond gehangen en lekker in de buitenlucht gezeten. Ik zie eigenlijk niet veel verschil tussen een onsen en een o-furo maar goed. Het een is met bronwater de ander niet.

Na de onsen was het tijd om eten te zoeken. We vonden een of ander tof restaurantje in Japanse stijl. Je zat dus op de vloer met zo'n laag tafeltje etc. Daar hebben we alle 3 een menu bestelt met rijst, miso soep en kip. Die kip smaakte echt zalig! Het toffe van Japanse restaurants is dat je er zo vreselijkgoedkoop kan eten. Volgensmij waren we nog niet eens 1000 yen (6.50) kwijt per persoon.

Na het eten zijn we terug naar het hostel vertrokken en daar hebben we nog wat over films gepraat en wat Japanse cultuur dingen en vervolgens zijn we om 11 uur gaan slapen. Om 10 uur moest het licht eigenlijk al uit zijn maar niemand heeft geklaagd gelukkig.

Dag 2: Matsumoto kasteel
De 2de dag begon met een ontbijt in de buurt van het station en vervolgens zijn we naar het kasteel vertrokken. Op de weg naar het kasteel hebben we nog wat traditionele straatjes doorlopen met veel souvenier winkels etc. Daar hebben we nog iets te eten gekocht met zoete bonen pasta in een soort koek in de vorm van een vis.

Het kasteel zag er echt prachtig uit. We hebben aardig wat foto's van de buitenkant gemaakt. Je kon overigens ook naar binnen. Hier waren geweren, mortieren en dergelijke tentoongesteld. Deze zijn over komen waaien uit Europa. Overigens was het echt vervelend weer. Het regende een groot deel van de tijd waardoor het lastig was om foto's te maken buiten omdat er constant druppels op je lens vallen.

Bij het kasteel zat ook nog een museum en dat hebben we ook nog maar even snel bekeken omdat we er toch al voor betaald hadden. Hier kon je vooral achtergrond informatie vinden over het kasteel en wat geschiedenis van Japanse techniek.

Na het kasteel bezocht te hebben zijn we terug gelopen naar het station om de trein te pakken richting Nagano. De treinrit naar Nagano liep veel door tunnels dus dat was niet zo super interrestant. Toen we bijna in Nagano kwamen hadden we echter een prachtig uitzicht over de stad vanuit de trein omdat de trein door de bergen liep en de stad zich een heel stuk lager bevond. Het uitzicht was naar mijn mening stukken beter dan dat vanuit het government gebouw in Tokyo bijvoorbeeld.

In Nagano aangekomen hebben we een tourist information point gezocht en daar hebben we naar een goedkope slaapplek gevraagd. Men kwam met een ryokan (traditioneel Japans hotel) aanzetten voor 3700 per man per nacht wat behoorlijk goedkoop is dus die hebben we maar metteen genomen.

Eenmaal aangekomen kwamen we er achter dat we echt in een klein paradijs beland waren. Het zag er allemaal niet super onderhouden uit maar het straalde zoveel sfeer uit en onze kamer was zo groot (voor Japanse maten natuurlijk). Traditionele schuifdeuren met papier en alles er op en eraan. Na wat uitleg en een kopje groene thee die op traditionele manier ingeschoken werd zijn we eten gaan zoeken.

We zijn bij een yakitori naar binnen gegaan en daar hebben we wat vlees naar binnen gewerkt. Al snel begonnen wat Japanners met ons te praten en we kregen sake en alles aangeboden. Ze waren echt vreselijk aardig maar ik heb zo'n vermoeden dat ze dat alleen maar deden omdat er een westerse meid bij was ^_^. Toen we de yakitori verlieten kregen we zelfs nog 2 flesjes sake voor niks mee.

Eenmaal terug in de ryokan hebben ze onze yakuta's aangetrokken. Dit zijn de Japanse zomer kimono's die dus volgensmij ook als nachtkleding gebruikt worden. Toen we deze aanhadden moesten er natuurlijk wat foto's gemaakt worden want het zag er best tof uit. Al snel kwamen de karate houdingen er bij en uiteindelijk hebben we volgensmij een dik uur lang een fotoshoot gehouden.

Toen we in bed lagen kwamen we er overigens achter dat die dunne muurtjes echt alles doorlaten. Volgensmij hebben we dus iedereen wakker gehouden tot een uur of 1 ^_^ .

Dag 3: Zenkohji
Voor dag 3 stond het monkeypark geplant welke redelijk in de buurt ligt van Nagano. Helaas was het zo dat we een beetje lui waren waardoor we al een bus later moesten nemen en toen we ook de 2de bus miste omdat we bij de foute halte stonden hebben we de dag maar een andere indeling gegeven.

We zijn naar de Zenkohji tempel geweest. Dit is de grootste touristische trekpleister van Nagano, samen met de wintersport gelegenheden. Voordat we naar de tempel gingen kwamen we nog een arcade hal tegen. Daar hebben we eerst nog een uur lang geld verspilt aan Virtua Fighter 5. Katharina was hier overigens best goed in. Ik ben vaker verloren dan dat ik gewonnen heb.

Tevens hebben we nog een typisch vrouwen arcade ding gedaan. Je gaat in een hok zitten / staan en vervolgens kun je een bep. tijd foto's nemen. Het doel is dus dat je gewoon wat gekken bekken trekt etc. Vervolgens kun je een aantal foto's selecteren en bewerken met sterretjes, hartjes, tekst, en andere dingen. Uiteindelijk kun je een compilatie uitprinten op 10 x 15 formaat. Ik vond het maar een beetje een vreemde hobby maar het is wel echt iets waar meiden gek op zijn volgensmij.

Na de arcade zijn we dus naar de Zenkohji tempel geweest. Hier hebben we natuurlijk een hoop foto's geschoten. Het zag er allemaal wel tof uit maar ik heb zo'n gevoel dat tempels mij gaan vervelen. Het ziet er allemaal wel leuk uit maar je hebt er totaal geen relatie mee. Je gelooft niet in boeda etc. Ik voel me er ook nooit echt op mijn gemak omdat het toch een soort van heilige plek is. Maar goed de Japannertjes staan er ook overal foto's te maken dus het zou geen probleem moeten zijn.

Na de tempel heb ik een lokaal souveniertje gekocht voor mijn Japans docente omdat ze ook altijd kleine extra dingen voor mij meeneemt en daarna zijn we eten gaan zoeken. We kwamen uit bij een goedkoop restaurant waar ze wel lekker eten verkochten. De reden dat het zo goedkoop was kwam omdat het selfservice was en de gerechten waren ook gewoon koud. Je kon ze laten verwarmen in de magnetron en dat was het dan. Dus eigenlijk zat je gewoon magnetronvoer te eten. Maar desondanks smaakte het toch wel.

In de avond zijn we nog even naar de arcade hal geweest bij gebrek aan beter vermaak en daar hebben we veel Soul Calibur gespeeld. Tevens was een van de Japanners de guitar hero game aan het spelen en hij was echt zo vreselijk goed. Zo snel en zo perfect. Ik wil niet weten hoelang die mensen daar op oefenen. Overigens hebben ze hier ook drum mania en een of andere DJ spel wat op het zelfde princiepe werkt met draaischijven en alles er op en er aan.

Op het eind van de avond hebben we nog een paar nummers op dance dance revolution gespeeld waar ik vreselijk slecht in was natuurlijk. Daarna zijn we terug naar de ryokan gegaan en daar hebben we lekker geslapen tot een uur of 9 in de morgen.

Dag 4: Monkey Park
Donderdag zijn Christian en ik uiteindelijk toch nog naar het apen park geweest. Katharina wou die dag al naar huis gaan omdat ze met wat vrienden vrijdag naar Yokohama wou. Ze heeft dus nog een extra dag in Nagano rond gelopen.

Toen we s'morgens onze kamer verlieten hebben we betaald en werden we 100x bedankt en gegroet toen we weg gingen. We zijn naar het station gelopen om daar onze bagage te dumpen in een kluisje. Onderweg zagen we dat er blijkbaar wat speciaals te doen was op die dag. Er waren allemaal figueren op de weg aangebracht en men was bezig deze met bloemblaadjes te vullen.

We hebben snel wat gegeten en zijn daarna vertrokken naar het apen park. De bus rit duurde een minuut of 40 / 50 en vervolgens mochten we nog eens 40 minuten lopen om bij het park aan te komen. Het park was klein en het zag er niet zo netjes uit als een Nederlandse dierentuin maar goed. We hebben een hoop foto's gemaakt van onze harige broertjes en zijn daarna weer terug gekeerd naar Nagano.

Toen we in Nagano aankwamen zagen we toevallig Katharina nog lopen dus daar hebben we nog even mee gepraat en daarna afscheid genomen omdat ze met de bus terug naar Shinjuku ging.

Christian en ik hebben daarna nog wat rond gelopen en zijn wat eten gaan zoeken. Het was blijkbaar behoorlijk lastig om een leuk restaurant te vinden wat behoorlijk vreemd is in Japan want normaal vind je ze overal. Toen we er toch een gevonden hadden hebben we lekker gegeten en vervolgens hebben we onze baggage weer opgepakt en zijn we alvast naar Matsumoto gegaan want de voglende dag stond hiking op de planning.

In Matsumoto hebben we een manga cafe opgezocht. Een manga cafe is een soort van internet cafe. Je hebt je eigen hokje met een bank, relaxt of massagestoel, een pc, een playstation 2, een koptelefoon etc. Drinken is gratis. Je kon er ping pongen, darten en biljarten en natuurlijk manga's lezen. Een douche nemen behoorde ook tot de mogelijkheden. Dit alles koste 2600 yen voor 9 uur en is daarmee de goedkoopste manier om te overnachten (vandaar ook de douche).

We hebben daar wat ping pong gespeeld en vervolgens ben ik een gedeelte van deze weblog update gaan schrijven. Toen ik eenmaal moe genoeg was heb ik het volume van mijn koptelefoon wat zachter gezet en ben ik gaan slapen. Om 5:30 stonden we weer op want we wouden nog even douchen en we moesten om 6:30 weer buiten staan. Het manga cafe was wel tof om er eens te verblijven ik weet alleen niet of ik het vaker zou doen. Zo super comfortabel was het natuurlijk ook niet.

Dag 5: Hiking
s'Morgens stonden we dus vroeg op en hebben we de trein gepakt naar Chino om vervolgens de bus te pakken naar Minodo-guchi. Vandaaruit gingen we hiken. Het zou een flinke hike worden van 19 kilometer maar het zou te doen moeten zijn binnen 1 dag en we waren vroeg daar dus dat zat allemaal wel goed.

Eenmaal bij de start van de hike aangekomen zag het er werkelijk prachtig uit. Je had een klein riviertje wat constant in de buurt liep met helder en drinkbaar water en de bergen zagen er werkelijk prachtig uit.

De hike liep midden door de wildernis. Overal zag je rotsen, mos, bomen en het riviertje dat je altijd blijft volgen. Het was echt waanzinnig mooi om te zien hoe de zon door de bomen delen van het mos verlichtte. Ook de rotsen waren echt indrukwekkend om te zien. Waarom leven wij toch in zo'n saai plat land?

Al snel kwamen we bij wat ijs aan. Delen van het hikingpad waren compleet bedenkt met ijs en wat rotsen die er uit staken. Door over deze rotsen te lopen was het toch nog best te doen om verder te gaan. Op een gegeven moment zagen we rechts van ons nog een enorme hoeveelheid sneeuw liggen.

Na een uur of 2 gelopen te hebben kwamen we echter bij een probleem, meer sneeuw en ijs. En met meer bedoel ik dan dat het complete pad bedenkt was, geen rotsen om over te lopen dus. Alle Japanners waren hun crampons aan het onderbinden zodat ze makkelijk naar boven konden lopen. crampons zijn ijzers met uitstekende pinnen die je onder je schoenen bind zodat je over ijs kan lopen. Natuurlijk hadden wij die niet en dus zaten we met een probleem...

Ik heb aan een van de Japanners daar gevraagd of het haalbaar was om verder te gaan zonder crampons maar dat was toch wel gevaarlijk met uitglijden en zo. We hebben toen nog wat verder gebabbelt met de Japanners en we kregen spontaan koffie en eten aangeboden van een groep van 5 of 6 mensen. Ze kwamen uit Yokohama en hadden bijna een hike van 2 dagen achter de rug. Ze gingen terug naar het punt waar wij vandaan kwamen. Na wat voedsel genuttigd te hebben zijn we maar met deze groep weer terug naar onder gelopen.

Eenmaal bij het startpunt hebben we nog wat thee gedronken en hebben we een kaart gekregen van het gebied met alle hiking trails dus als we over een maand terug willen hebben we in iedergeval een goede kaart. Over een maand in alle sneeuw weg dus dat zou wel tof zijn.

We hebben afscheid genomen van de groep Japanners en zijn weer terug gegaan naar Matsumoto. Daar hebben we bus kaartjes gekocht voor de trip naar Shinjuku. Vervolgens heb ik nog een hello kitty sleutelhanger gekocht en wat noodles naar binnen gewerkt.

De bus naar Shinjuku belande in een file waardoor we wederom met een probleem zaten. Als we de trein van 11:48 in Ikebukuro niet haalden moesten we nog een extra nacht in Tokyo blijve slapen waar we geen zin in hadden. Gelukkig voor ons was de bus net op tijd in Shinjuku en we hadden zelfs nog 5 minuten over in Ikebukuro voor de laatste tijd vertrok.

Eenmaal terug in Higashimatsuyama heb ik wat eten gekocht bij de Lawsons (die 24 uur per dag open is) en eenmaal terug op mijn kamer heb ik mijn tas neer gegooit, mijn tanden gepoetst en ben ik gaan slapen.

Conclusie:
Het was echt een onvergetelijke trip. Zoals ik al zei heb ik zo veel verschillende indrukken opgedaan dat ik het af en toe zelf niet eens meer bij kon houden. Deze week was ook de eerste keer dat ik wel even terug in Nederland zou willen zijn. Gewoon om even compleet rust te hebben in een vertrouwde omgeving en de tijd te nemen om al deze ervaringen te verwerken.

Japan is echt een geweldig land. De natuur is echt geweldig mooi en een trip als deze laat wel weer eens zien welke grote contrasten er zijn. Op het ene moment zit je midden in een gigantische stad en reis je 2 uur verder dan zit je compleet in de wildernis. In de stad zelf ook zijn er zo veel contrasten. De moderne stad met traditionele ryokans, arcade hallen vs tempels en shrines etc. Het is echt een waanzinnig.

5 May 2007 05:53 door Roy, 2 reactie(s)

Door Kat op 15 May 2007 10:27
jo dude! 1st pragraph yeah.. my name is not Kristina ;D
Door Vince op 5 May 2007 12:18
Hello Kitty :') Gaaf verslag!